Tengok Depan ( My Suggestion for My Life )

Di mana anda sekarang? (posting ni mungkin sesuai untuk lepasan SPM je).

Sedar tak sedar anda sekarang berada di alam baru. Masa untuk bermain sudah tamat. Masa untuk berehat sudah tamat.

Sememangnya kita hidup bukan untuk bermain, tetapi mungkin disebabkan minda kita belum mencapai tahap kematangannya menyebabkan sebahagian daripada kita hanya berfikir untuk berseronok sajaha.

Kita kena terima hakikat. Jgn asyik nak ikut-ikut orang je.

Umur berape? 17? 18? 19? 20?

Tak bolehla nak buat perangai macam budak sekolah menengah lagi.

Fasa hidup kita terbahagi kpd beberapa bahgn skrg.

20-30thn
30-40thn
40-50thn
50-tak lama dah...

Kita sekarang nak masuk fasa 20-30. Kalau ikut sorang motivator, sebenarnya ni lah tempoh untuk membina keluarga. Sbb ape? sebab tempoh ni kita mula meninggalkan keluarga mak ayah. Ada yang study jauh. Luar negara pun ada. So takut kalau lama sangat kita tinggalkan keluarga dan tak berkeluarga sendiri nanti kita dah tak biasa nak berkeluarga. Takut dah tak ingat cara-cara kita dididik dalam keluarga.

Kenapa kita kena berkeluarga awal? First, sebab kalau kita kawen lambat, takut nanti dah nak bersara tapi anak sulung baru sekolah rendah. Cube bayangkan umur si bapak dah 51, anak sulung baru darjah 3. Takke susah. Nanti dah bersara mana nak cari duit untuk sekolah anak.

Second, nabi pun kawen awal.

Third, sape nak kawin tua? tak energetic.

Lastly, kawen ni boleh elakkan kita diri daripada buat maksiat. Bukan daripada zina saja. sebenarnya banyak lagi. Bila kawen ni, kita takdela nak lepak ngan member2 sangat. Takde la nak merempit ke, try2 dadah ke, isap rokok ke, gi cc ke. Sbb bila dah kawen ni selalunya orang tahu nak balik rumah je kan. hahaha.

░░░░░æ (alt 145) alt (1456)░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░

Untuk fasa 30-40 plak, ada gak orang kawen time ni tapi kalau nak kawen fasa ni elok sekitar 30-33. Tapi paling elok 20-30thn la. Fasa 30-40thn ni sebenarnya lebih kepada nak stabilkan keluarga dan kerjaya. Fasa ni jugak sebenarnya agak paling sesuai untuk bergerak aktif dalam jemaah demi menegakkan agama sebab time ni kita masih dikira sebagai rijal atau pemuda. Jangan asyik dok fikir nak kejar dunia sangat.

░░░░░æ (alt 145) alt (1456)░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░

Untuk fasa 40-50thn plak, slalunye time ni lah minda kita mencapai tahap matang yang sepenuhnya. Dan bila dah matang ni orang dah tak fikir nak seronok2 sangat. Kan rugi kawen time ni. Dan fasa ni plak keaktifan kita dah turun sikit. So rebutlah masa muda kita kerana lepas umur 40 thn kita dah tak digelar muda dah. Kalau ada rezeki, ana pun dah ramai. Kalau kawen umur 25 thn, anak sulung dah form 3 dah.

░░░░░æ (alt 145) alt (1456)░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░

Untuk fasa "50-tak lama dah" pulak, ni kira mcm dah nak habisla. Selalunya kalau handphone nak habis bateri dia akan bagi warning, mcm tu lah hidup kita dalam fasa ni. Warning dia mungkin dalam bentuk uban, rabun, sakit2 selalu dan macam2. Time ni kita lagi tak aktif dan time ni memang selalunya kita mengharapkan bantuan anak sulung kita. Kalau anak sulung baru darjah 3 mcm mane kan? Sebab tu la kena kawen awal. Time ni selalunya orang buat kerja pun dah slow. Selalu terkenang kisah silam. Selalu teringat suasana sekolah dulu. Teringat kenangan manis bersama kawan2 dulu. Sekolah rendah, sekolah menengah, kenangan bersama mak dan ayah (yang mungkin sudah tiada ketika itu). Bila kita cube nak contact balik diorang, baru kita tahu ramai yang telah pergi. Ramai yang sudah meninggal dunia. Kita je yang tengah tunggu bila.

░░░░░æ (alt 145) alt (1456)░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░

So kalau kita fikir balik sebenarnya hidup ni tak lama. Kalau kita kata orang isap dahda tu bodoh kerana mencari keseronokan yang sementara, orang yang kejar dunia pun kita boleh kata begitu.

Jadi, akhir kalam, adakah anda bersedia untuk mengharungi keempat-empat fasa itu? adakah anda sedar bahawa anda terpaksa melaluinya? kecuali jika anda hidup tak lama.

Adakah anda bersedia untuk berkeluarga?

0 comments: